Actueel

Wantrouwen is grootste reden tot verlaten van Facebook

Newcom research & consultancy heeft voor de 4de keer het mediavertrouwensonderzoek uitgevoerd. In dit onderzoek wordt het (gepercipieerde) vertrouwen in verschillende media in kaart gebracht. Uit dit onderzoek blijkt dat er het minste vertrouwen is in Facebook, deze scoort slechts een 4,7.


Om je doelgroep effectief te kunnen benaderen is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen en te weten wat zij belangrijk vinden. Gerichte onderzoeken zoals de Newcom vertrouwensmonitor kunnen daarbij veel inzicht verschaffen. Wij hebben hieronder een aantal opvallende bevindingen alvast opgesomd, maar lees ook zeker even het volledige onderzoek.

Wat valt er op in de Newcom vertrouwensmonitor 2018?
Het vertrouwen in de media is gestabiliseerd, het vertrouwen in de overheid is laag en neemt niet toe. Het vertrouwen in banken en financiële instellingen is toegenomen. Het meeste vertrouwen heeft men in de traditionele media, zoals kranten, radio en tv.

Social media scoort laag en dat heeft met name te maken met de toename van nepnieuws. 61% maakt zich zorgen over nepnieuws op social media en 52% is social media minder gaan vertrouwen door nepnieuws. Van de social media kanalen is de afname in gebruik het grootst bij Facebook. Het is voor het eerst sinds dit onderzoek uitgevoerd wordt, dat wantrouwen als belangrijkste motivatie voor het verlaten of verminderen van het gebruik van social media wordt aangegeven. In voorgaande onderzoeken waren de belangrijkste motivaties “‘er zitten te weinig mensen op waar ik wat mee heb" en “het kost me te veel tijd" om social media minder te gaan gebruiken.

Bron: Newcom research & consultancy

Geplaatst op: 29-11-2018

« Vorige pagina


Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK