Actueel

Is jouw website al mobiel vriendelijk?

Het mobiele internet wordt volwassen, steeds meer mensen pakken de smartphone als eerste apparaat om op internet te gaan. Uit onderzoek van SIDN in samenwerking met GFK blijkt dat 82% van de respondenten een smartphone heeft, van de ouderen (65-plussers) bezit inmiddels ook al 55% een smartphone. En op de vraag welk apparaat men het liefst gebruikt voor internet, kwam de smartphone als meest populair naar voren. Dit komt o.a. door de introductie van 4G, grotere databundels en betere WiFi verbindingen.


Een mobiel vriendelijke website is beter voor je SEO

Internet gebruik op smartphones blijft dus toenemen, terwijl het gebruik op tablets ongeveer gelijk blijft en het gebruik van desktop en laptop juist afneemt. Maar we gebruiken ieder apparaat wel voor specifieke doelen. Zo wordt de smartphone het meest gebruikt voor spelletjes en social media. Daarnaast gebruiken we deze om snel iets op te zoeken, bv. een adres of telefoonnummer, maar ook in de oriëntatiefase voorafgaand aan een aankoop wordt de smartphone veel gebruikt. Maar zodra men tot een aankoop besluit over te gaan, wordt er veelal een switch gemaakt naar een desktop of laptop. Redenen daarvoor zijn o.a. het op een groter scherm kunnen bekijken van het product en het gemak van een toetsenbord bij het invullen van een bestelformulier. Maar hoe eenvoudiger de website werkt op een smartphone hoe minder snel men dan nog geneigd is om over te stappen naar ander apparaat.

Een website die niet mobiel vriendelijk is, verliest bezoekers en scoort slechter in de zoekmachines
Als websitehouder is het belangrijk om in de gaten te houden wat het onlinegedrag van jouw doelgroep is en jouw website daar zo goed mogelijk op af te stemmen. De toename in het gebruik van een smartphone is niet specifiek voor een bepaalde groep mensen en is daarom een ontwikkeling die belangrijk is voor iedere websitehouder. Want wil jij bezoekers op je website hebben en houden, dan moet je deze wel de meest optimale ervaring kunnen geven. Wanneer deze bezoeker niet goed door de website kan navigeren doordat de buttons te klein zijn om aan te tikken, of de tekst te klein is om te kunnen lezen dan zal de bezoeker snel afhaken. De kans dat hij later op een desktop of laptop nog een keer zal terugkeren is klein omdat hij tijdens zijn zoektocht waarschijnlijk al een andere aanbieder gevonden heeft die de website wel geoptimaliseerd had voor mobiele apparaten. Dat is dus een gemiste kans. Weet je niet of jouw website mobiel vriendelijk is, doe dan even de Mobile Friendly Check van Google.

Naast het feit dat je de bezoekers niet de beste gebruikerservaring biedt is er nog een belangrijke reden om je website mobielvriendelijk te maken, nl. Google. Google neemt de mobiele gebruikerservaring mee in de ranking factoren, want Google wil kwaliteit leveren en een goede gebruikerservaring is daar onderdeel van. Bij mobiel zoekverkeer wordt er al voorkeur gegeven aan websites die mobielvriendelijk zijn. Is jouw website dat niet, dan wordt je door mobiele gebruikers dus al veel slechter (tot niet) gevonden.

Redenen genoeg dus om je website mobiel vriendelijk te maken. Maar waar kies je dan voor? Een responsive website of een aparte mobiele website (adaptive website)? Een responsive website heeft als groot voordeel dat je alle content maar 1x hoeft te plaatsen en afhankelijk van het schermformaat van de bezoeker wordt deze content anders gerangschikt. Met een responsive website kun je dus op ieder apparaat alle content tonen. Maar denk je dat veel van deze content niet geschikt is voor een mobiele bezoeker, dan kun je misschien beter kiezen voor een adaptive website. Maar besef je wel dat je in die situatie twee websites actueel moet houden, de desktop en de mobiele versie. Daarbij gaat Google in 2018 nog een stapje verder met het aanpassen van het algoritme. Vanaf dan zal de alleen de content van de mobiele website geïndexeerd worden voor ranking in de mobiele resultaten, de content die op de desktop versie staat zal dus genegeerd worden. Wanneer jouw mobiele site dus onvoldoende of slechte content bevat zal dit dus een negatief effect hebben op je ranking in de zoekresultaten. Heb je een responsive website dan is er niks aan de hand, want alle content zal gewoon geïndexeerd worden. Heb je tegen die tijd nog steeds alleen een desktop versie van je website dan wordt deze content gewoon nog geïndexeerd, maar zoals hiervoor reeds aangegeven; goed scoren zit er niet in, omdat Google de mobielvriendelijke websites voorrang geeft.

Wat is ons advies?
Is jouw website nog niet responsive? Laat dit dan zo snel mogelijk veranderen. Het is misschien wel een investering, maar wanneer mensen je straks niet meer kunnen vinden gaat het je klanten kosten en dat kost ongetwijfeld meer dan het ombouwen van de website. Heb je al een mobiele website naast de desktopversie? Kijk dan eens kritisch naar de content. Is deze van goede kwaliteit en is alles nog wel actueel? En staat er alles op dat straks nodig is om goed gevonden te worden in de mobiele zoekresultaten wanneer Google het algoritme aanpast?

Heb je advies nodig over de verschillende mogelijkheden? Laat het ons dan even weten, wij denken graag met je mee.

Bron: i-Minded

Geplaatst op: 29-06-2017

« Vorige pagina