Actueel

Het uiterlijk aanpassen van een gedeelde link op je Facebook pagina gaat niet meer.

Een link delen op Facebook, niks zo gemakkelijk; je plakt de link in het update veld van je pagina en Facebook haalt automatisch de bijbehorende gegevens (afbeelding, titel, intro tekst) op van de website waar de link naar verwijst. Maar het resultaat dat je dan krijgt is niet altijd even fraai, waardoor het bericht er niet uit ziet zoals je zou willen. Tot voor kort was dat geen probleem; je paste gewoon de velden die je niet mooi of pakkend genoeg vond handmatig aan (bv. de afbeelding en de titel) en het bericht was klaar om te publiceren.

Maar dat gaat dus niet meer…


Facebook heeft een aanpassing doorgevoerd, waardoor alle pagina‘s de weergave van de links die zij delen niet meer kunnen aanpassen. Dat wil zeggen dat de data die Facebook van de website afhaalt alleen nog 1:1 geplaatst kan worden. Het aanpassen van de weergave werd nl. te vaak gebruikt om mensen te misleiden; er werd een bericht gedeeld en dat werd vervolgens zodanig aangepast dat mensen verleid werden om erop te klikken en vervolgens kwamen ze op een pagina terecht, die totaal niet overeenkwam met hetgeen dat in het Facebook bericht weergegeven werd. Dit wil Facebook aanpakken en vandaar de aanpassing.

Voor veel bedrijven is dit een vervelende zaak en m.n. uitgevers van nieuws (publishers) ondervinden hier veel hinder van, zij gebruikten deze optie nl. veelvuldig om berichten van hun eigen website op een zo aantrekkelijk mogelijke manier te delen op Facebook. Zij hebben Facebook al gevraagd om de wijziging terug te draaien, maar dit gaat niet gebeuren. Als tegemoetkoming heeft Facebook een nieuwe optie gecreëerd, nl. “link ownership", hiermee is het mogelijk om je eigen website op Facebook te verifiëren waardoor je de links van je eigen website wel kunt aanpassen. Helaas is deze optie alleen beschikbaar voor pagina‘s die daar voor in aanmerking komen. Dat zijn nu alleen uitgevers (publishers), dus nieuwswebsites e.d., overige pagina‘s komen (nog) niet aanmerking.

Kun jij linkownership claimen?
Als je wilt weten of jouw pagina ervoor in aanmerking komt, ga je naar publicatietools (op je Facebookpagina), daar zou je dan aan de linkerkant de optie linkownership moeten zien. Zoals in onderstaande print screen te zien is, komen wij helaas niet in aanmerking, want de optie linkownership staat niet in de lijst.





















Hoe kun je er dan voor zorgen dat het bericht dat je deelt er goed uitziet?
Er zijn een paar alternatieven:

Optie 1: implementeer de Opengraph tag
Laat de ontwikkelaar van jouw website de OpenGraph tag plaatsen, hiermee geef je in de code van de website precies mee hoe je wilt dat het bericht dat gedeeld wordt er uit kom te zien. Wanneer iemand (of jijzelf) een link van jouw website deelt, dan ziet deze er dus altijd uit zoals jij dat vooraf bepaald hebt. Heb je een website van i-Minded en wil je graag de OpenGraph tag implementeren? Neem dan even contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Optie 2: gebruik advertentiebeheer van Facebook
Je kunt een linkadvertentie aanmaken in de sectie advertentiebeheer van Facebook. De advertentie wordt vervolgens door Facebook gekeurd en als deze akkoord bevonden is, kun je deze vervolgens met de pagina berichten tool inplannen voor je pagina. Facebook heeft hiervoor een stappenplan beschreven, deze kun je hier vinden.

Als je op internet een beetje rondzoekt zul je nog een aantal alternatieven tegenkomen, zo zijn er bv. social media publishing tools waarmee je wel je berichten nog kunt aanpassen. Maar ook dan gelden er richtlijnen die je moet volgen.

Bron: i-Minded

Geplaatst op: 25-08-2017

« Vorige pagina