Actueel

Recensies: lust of last?

Je hebt er vast al eens mee te maken gehad: recensies op internet. Zelf maak je er waarschijnlijk graag gebruik van wanneer je als consument op zoek bent naar het beste product of dienst. Want ben je van plan om een vakantie te boeken, dan kijk je toch ook even wat de ervaringen van anderen waren bij die accommodatie die jou aanspreekt. Of ben je op zoek naar een nieuwe laptop, dan lees je toch ook wel even een aantal reviews om te kijken of het product zo goed is als beloofd wordt, toch? En je bent daarin niet de enige: 3 op de 4 consumenten kijkt naar recensies blijkt uit onderzoek.


Recensies voordeel of nadeel?

Goede recensies zijn waardevol
Krijg je als bedrijf goede recensies, dan biedt dit meerdere voordelen. Goede recensies wekken vertrouwen en kunnen de twijfelaar overtuigen om voor jouw product of dienst te kiezen. Recensies worden door veel mensen in dezelfde mate vertrouwd als een persoonlijke aanbeveling en kunnen dus omzet verhogend werken. Ook onze grote vriend Google hecht waarde aan goede recensies. Google wil kwaliteit leveren en plaatst websites die het meest relevant zijn voor de zoekopdracht bovenaan in de resultaten. Daarbij wordt ook gekeken naar de context waarin de content van de betreffende website staat en hoe gebruikers deze content waarderen; reviews zijn voor Google dus een handig hulpmiddel om deze waardering te achterhalen.

Genoeg redenen dus om zelf actief aan de slag te gaan met het verzamelen van recensies en deze op je website te publiceren. Dit kan heel eenvoudig door bijvoorbeeld gebruik te maken van een platform als Klantenvertellen, Truspilot of Kiyoh. Hiermee kun je klanten actief gaan benaderen om een review achter te laten en met een widget kun je deze vervolgens op je website tonen.

Maar je hoeft niet eens zelf de mogelijkheid te bieden om een review te schrijven, mensen vinden wel een manier. Via beoordelingssites, via Google MijnBedijf, social media, etc. overal wordt er over je geschreven, negatief en positief. Niet iedereen is even blij met al die mogelijkheden die de consument tegenwoordig heeft om zijn mening met de wereld te delen. Slechte recensies zijn een doorn in het oog van ieder bedrijf, zeker als het onterechte beoordelingen zijn. Negatieve beoordelingen zijn nooit leuk, maar als ze terecht zijn kun je er wel van leren. Door te luisteren naar je klanten kom je achter zaken die in je organisatie fout gaan en bieden ze de gelegenheid om hier verbetering in aan te brengen. Probeer daarom ook in contact te komen met de auteur van het negatieve bericht en bied een passende oplossing. Vaak is men daarna ook genegen om de beoordeling aan te passen, zeker als je er om vraagt. Probeer echter niet alleen aandacht te besteden aan de negatieve beoordelingen, maar ook aan de positieve, bedank mensen bijvoorbeeld wanneer zij een goede beoordeling schrijven.

Uiteraard heeft al die transparantie ook een keerzijde
Niet alle beoordelingen zijn even betrouwbaar en kunnen zeer schadelijk voor je zo zorgvuldig opgebouwde reputatie zijn. Er bestaan helaas genoeg “beroepszeikerds" die er gewoon plezier aan beleven om slecht over anderen te praten of mensen die een situatie veel negatiever schetsen dan dat deze daadwerkelijk was. Die negatieve recensies kunnen het bedrijven echt heel moeilijk maken, een voorbeeld daarvan is een kinderdagverblijf dat meerdere slechte recensies op Google MijnBedrijf kreeg. Die recensies waren vals en geschreven door dezelfde persoon onder verschillende pseudoniemen. Deze berichten konden niet genegeerd worden en moesten echt van het internet verdwijnen om de goede naam van het kinderdagverblijf te kunnen behouden. Het heeft het kinderdagverblijf veel moeite en tijd gekost om die recensies te laten verwijderen en achter de identiteit van de auteur te komen, maar het is hen uiteindelijk wel gelukt. Google wilde in eerste instantie niet meewerken, maar m.b.v. een juridische procedure tegen Google is het toch gelukt om de recensies te laten verwijderen en de gegevens van de auteur te achterhalen. Deze auteur is vervolgens aangeklaagd en nu veroordeeld tot het betalen van een fikse schadevergoeding. De volledig uitspraak kun je lezen op recht.nl.

Dus wat moeten we nu denken van al die recensies? Vriend of vijand?
Zelf zien wij echt de voordelen van de reviews en raden dan ook aan om er actief mee aan de slag te gaan. Of je dat nu via je website, social media of Google Mijnbedrijf doet, het kan echt wat toevoegen. Zeker als je actief gaat reageren op zowel positieve als negatieve berichten. Mensen zien hierdoor dat je het waardeert wanneer je een goede recensie krijgt en ook dat je naar een oplossing zoekt wanneer er zich een probleem voordoet. Bijkomend voordeel is dat je weet wat er speelt en dat de positieve reviews bijdragen aan een betere ranking in de zoekmachines. De uitspraak in de zaak van het kinderdagverblijf is een positieve ontwikkeling in de strijd tegen de valse reviews. En kan er wellicht voor zorgen dat mensen in de toekomst geremd zullen worden in het plaatsen van valse recensies. Wat vind jij? We horen graag jouw mening.

Bron: i-Minded

Geplaatst op: 19-12-2017

« Vorige pagina


Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK