Actueel

E-mail is nog steeds effectief, blijkt uit het Nationaal E-mail onderzoek 2017

E-mail is een veelgebruikt communicatiemiddel dat nog altijd (ondanks de enorme populariteit van social media) door veel bedrijven voor uiteenlopende doelen wordt ingezet. Om een beeld te kunnen schetsen van de beleving van dit medium, wordt er sinds enkele jaren door Spottler en CG Selecties een jaarlijks onderzoek gedaan. Eind 2017 is dit Nationaal E-mail onderzoek alweer voor de vijfde keer uitgevoerd. Een samenvatting van het onderzoek is samen met de conclusies in een helder rapport gepresenteerd.

Hieruit blijkt dat e-mail nog steeds een zeer effectieve manier is om je (commerciële) boodschap onder de aandacht te brengen. De belangrijkste bevindingen hebben wij daarom even op een rijtje gezet.


Het Nationaal E-mail onderzoek bevat 26 conclusies die een compleet beeld geven van de beleving van het online kanaal e-mail. Om het beeld compleet te maken is er ook een vergelijk gemaakt met het gebruik van de bekende social mediaplatforms als Twitter, Facebook en WhatsApp.

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 is uitgevoerd onder 2.029 Nederlanders. Het onderzoek bevat 26 conclusies, de top 5 daarvan is:

  1. 93% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven
  2. Nederlanders ontvangen 86 e-mails per week
  3. De meeste Nederlanders checken 1 tot 6 keer per dag hun e-mail
  4. 75% van de Nederlanders heeft wel eens iets gekocht naar aanleiding van een reclamemail
  5. Smartphone is het populairste device om e-mails op te lezen.
En om het beeld compleet te maken: WhatsApp is het meest gebruikte social mediaplatform en Gmail is de meest gebruikte e-mailprovider.

Gebruik van e-mail
Op de vraag waar men de e-mail het meest voor gebruikt, gaf de meerderheid aan dat zij de e-mail voornamelijk gebruiken voor serieuzere en officiële communicatie zoals communicatie met overheidsinstanties en energieleveranciers. Voor informele/persoonlijke communicatie met familie en vrienden wordt met name gebruik gemaakt van WhatsApp.

Liever geen reclame via social media, wel via e-mail
Verder gaf de meerderheid aan, liever geen reclame via social media te ontvangen. Commerciële boodschappen via e-mail vinden de meesten echter geen probleem en Nederlanders schrijven zich ook bewust in voor nieuwsbrieven. Deze inschrijvingen vinden vooral direct na een aankoop plaats of als er iets tegenover staat. Belangrijkste reden om zich weer uit te schrijven is een te hoge frequentie van de nieuwsbrieven.

Nederlanders checken gemiddeld 1 tot 6 keer hun e-mail. Voorkeurstijdstippen om de email te lezen zitten met name tussen 07.00u-09.00u en 19.00u-20.00u.

E-mail spoort aan tot nieuwe aankopen
Uit het onderzoek blijkt verder dat gemiddeld 58% wel eens een aankoop doet n.a.v. een e-mail. Via social media is dit aanzienlijk minder waarbij nog de meeste aankopen gedaan worden via Facebook (16%).

Ook serviceberichten ontvangt men het liefst via e-mail
Naast reclame ontvangt de meerderheid graag de serviceberichten zoals aankoopbevestigingen of berichten van overheid, energieleveranciers, etc. het liefst via e-mail.

Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 blijkt in ieder geval dat e-mail ondanks het intensieve gebruik van social media nog steeds een zeer effectieve manier is om met je doelgroep te communiceren. Het hele onderzoek kun je hier lezen.

Geplaatst op: 18-01-2018

« Vorige pagina


Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK