Actueel

Op welke afbeeldingen wordt geklikt in Google images?

Dat heb je je vast wel eens afgevraagd...

In iedere SEO workshop, training of opleiding word je erop gewezen dat het belangrijk is om een ALT tag mee te geven aan de afbeeldingen die je op website plaatst. Maar waarom eigenlijk?


Het meegeven van een ALT tag heeft meerdere voordelen:

  • Wanneer de afbeeldingen in de browser niet geladen worden, of wanneer iemand de afbeeldingen niet kan zien vanwege een visuele beperking, dan wordt er in tekst alsnog weergegeven wat er op die afbeelding te zien is.
  • Zoekmachines kunnen geen plaatjes lezen, alleen tekst. Wanneer je een afbeelding voorziet van een ALT tag dan wordt deze opgenomen in de index van de zoekmachines en kunnen bezoekers je website dus ook vinden via een afbeelding (bijvoorbeeld via Google images).
  • De ALT tag is een extra plek in je website om nogmaals belangrijke zoektermen te vermelden, waardoor de zoekmachines nog beter het onderwerp van je website kunnen interpreteren en de vindbaarheid van je website verhoogd wordt.

Heel veel voordeel en een kleine moeite
Probeer daarom een vast ritueel te maken van het schrijven van ALT tags. Maak je een nieuwe pagina, ververs je content, of maak je een nieuwe blogpost en gebruik je daarbij een of meerdere afbeeldingen? Vul dan gelijk als je de afbeelding plaatst de ALT tag in. Denk niet, “oh, dat doe ik later wel", want dat doe je gewoon niet meer. Zodra je de pagina online gepubliceerd hebt, dan is het voor je gevoel klaar en vergeet je dat er nog een ALT tag bij je afbeelding moest komen. En als je er op een later moment toch nog aan denkt dan is het vaak veel werk omdat je dan opeens in een keer nog voor meerdere afbeeldingen een ALT tag moet schrijven.

Binnenkort meer inzicht in de prestaties van afbeeldingen
Dat Google veel waarde hecht aan de ALT tags is geen geheim. In elke instructie die zij geven, adviseren zij om deze consequent in te vullen. En blijkbaar willen ze website eigenaren nog meer aansporen om de ALT tags in te vullen, want er is een wijziging aangekondigd die binnen enkele maanden uitgerold zal worden. Door deze wijziging krijg je straks veel meer inzicht in de prestaties van de afbeeldingen op jouw website.

Hoe werkt dat?
Google gaat het verkeer dat afkomstig is vanuit Google images voorzien van een unieke URL. Hierdoor kun je straks heel eenvoudig in Google Analytics (onder referral) achterhalen of er verkeer op je website binnenkomt via Google images en welke afbeeldingen het beste presteren (lees: het meeste verkeer opleveren). Door dit te monitoren kun je anticiperen op je doelgroep en je visuele content erop aanpassen. Doe daar dus je voordeel mee!

Bron: i-Minded

Geplaatst op: 14-08-2018

« Vorige pagina


Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK