Actueel

Geoblocking verordening is een feit

Sinds afgelopen maandag (3 december) is de Geoblocking verordening van kracht. In het kort betekent dit dat webshops in de EU klanten niet meer mogen uitsluiten, of anders behandelen op basis van hun woonplaats of geografische locatie. Heb je bijvoorbeeld een webshop die zich richt op de Nederlandse markt, dan moet je ook orders van klanten buiten Nederland accepteren.


Wat betekent de Geoblocking verordening praktisch?

Webshops mogen klanten niet automatisch op basis van locatie of IP-adres anders behandelen dan klanten uit het leveringsgebied van de webshop. Je mag dus bijvoorbeeld geen blokkades opwerpen in het bestelproces, niet automatisch (zonder toestemming van de klant) een doorverwijzing naar een ander (buitenlands) domein van de webshop instellen, bepaalde betaalmogelijkheden uitsluiten, etc. 
 
Dit betekent niet dat je als webshophouder nu ook verplicht bent om de bestelling naar het buitenland te versturen, maar het betekent wel dat je een buitenlandse klant moet accepteren die bereid is om producten en/of diensten op te halen in het leveringsgebied waar de webshop zich wel op richt. 

Een aantal rechten en plichten voor zowel klanten en webshophouders op een rijtje:

Klanten (consumenten en bedrijven):
  • Moeten toegang hebben tot iedere website binnen de EU en deze kunnen bekijken. Doorverwijzen naar een andere website mag alleen met toestemming van de bezoeker.
  • Moeten producten en diensten die op een website binnen de EU aangeboden worden, kunnen kopen ongeacht hun nationaliteit, woon- of vestigings-/verblijfsplaats. De klant moet daarbij wel bereid zijn om de producten op te halen in het leveringsgebied waar de webshop zich normaal op richt.
  • Klanten uit andere landen hebben dezelfde rechten als lokale klanten. Alle klanten (dus ook klanten uit het buitenland) moeten diensten en producten kunnen kopen tegen dezelfde voorwaarden en tarieven als lokale klanten. 
  • Mogen elke door de webshop aangeboden betaalmogelijkheid gebruiken. 

Webshophouders:
  • Mogen geen klanten weigeren op basis van hun nationaliteit, woon- of vestigings-/verblijfsplaats.
  • Moeten buitenlandse klanten dezelfde voorwaarden en tarieven aanbieden als hun lokale klanten.
  • Zijn niet verplicht om te leveren buiten het reguliere leveringsgebied. Webshops moeten duidelijk kenbaar maken wat hun leveringsgebied is.
  • Mogen op andere verkoopkanalen en websites in het buitenland andere voorwaarden en tarieven hanteren. Automatisch aanpassen van voorwaarden en tarieven op basis van de locatie of het IP-adres van de klant is niet toegestaan.
  • Mogen zelf bepalen welke betaalmogelijkheden zij aanbieden. Automatisch aanpassen van de betaalmogelijkheden op basis van de locatie of het IP-adres van de klant is niet toegestaan.
  • Zijn niet verplicht om te garanderen dat de geleverde producten en of diensten geschikt/toegestaan zijn buiten het leveringsgebied. Webshops hoeven klanten niet te informeren over wettelijke verplichtingen.
  • Mogen een verkoop niet weigeren op basis van uitsluitingen van de leverancier. Zelfs wanneer de leverancier van een webshop contractueel heeft vastgelegd dat de webshop niet mag leveren buiten het reguliere leveringsgebied, dan zijn deze niet van toepassing.  

Wat betekent dit concreet voor je webshop?
De Autoriteit Consument en Markt heeft aangegeven hier streng op te gaan controleren, dus heb je jouw website nog niet voorbereid op deze nieuwe wetgeving, dan wordt het nu wel langzaam tijd. Wat moet je o.a. regelen: 
  • Waarschijnlijk moet je de algemene voorwaarden aanpassen.
  • Communiceer duidelijk over het leveringsgebied van je webshop.
  • Zijn er zaken die op basis van locatie of IP-adres automatisch veranderen op je webshop (zoals prijzen, voorwaarden, betaalmogelijkheden, etc.), of verwijs je deze bezoekers direct door naar een ander domein? Laat deze instellingen dan aanpassen.
  • Kan er in de bestelformulieren alleen maar een lokaal adres ingevuld worden? Laat ook dit aanpassen, zodat ook mensen uit andere landen in de EU een bestelling kunnen plaatsen. 
i-Minded is geen juridisch specialist en wij willen dan ook benadrukken dat bovenstaande informatie niet allesomvattend is en dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden. Wil je als organisatie voldoen aan de Geoblocking verordening? Laat het ons weten, wij brengen je graag in contact met een externe specialist. Meer informatie over de Geoblocking verordening kun je ook vinden op de website van De Autoriteit Consument en Markt.

Geplaatst op: 07-12-2018

« Vorige pagina


Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK