Actueel

Wat is CTR? En waarom is dit belangrijk voor je SEO?

Click Through Rate (CTR) of doorklikratio is de verhouding tussen het aantal vertoningen van een advertentie, link of webpagina en het aantal keer dat erop geklikt wordt. Wanneer je online gaat adverteren, wil je dat de persoon die jouw advertentie ziet, ook doorklikt naar jouw website.


Waarom is een goede CTR belangrijk voor SEO?

De CTR van deze advertentie zal dus onwaarschijnlijk nauwgezet door jou gemonitord worden, want zo kun je indien nodig ook de advertentie aanpassen wanneer het aantal clicks lager is dan verwacht. Maar heb je ook al eens stilgestaan bij de CTR van de organische vertoningen in de zoekmachines?

Een hoge positie in de zoekmachines is mooi, maar heb je nu ook meer bezoekers op je website?

Goed scoren in de zoekmachines is 1, maar daar heb je natuurlijk niet zoveel aan als men uiteindelijk niet doorklikt naar de website. Het doel van goed scoren in de zoekmachines is uiteindelijk om die gebruiker te motiveren om door te klikken naar jouw website en niet die van de concurrent. Alleen om die reden al zou je je moeten verdiepen in de CTR van de organische zoekresultaten. Maar er is nog een belangrijke reden: Google.

Google wil kwaliteit leveren

Google streeft ernaar om op iedere zoekopdracht het beste antwoord te leveren. Wil je dat jouw webpagina tussen deze resultaten tevoorschijn komt? Dan moet jouw website voldoen aan allerlei richtlijnen. De meesten denken daarbij gelijk aan zoekwoorden, maar met alleen het gebruik van zoekwoorden ga je het niet redden. Om de website goed te laten scoren in de organische (niet betaalde) resultaten van Google moet je o.a. ook goede content bieden, hoe relevanter hoe beter. Dus hoe beter jouw website de vraag van de bezoeker kan beantwoorden, hoe beter deze zal scoren in Google. Daarnaast hecht Google steeds meer waarde aan user engagement, want hoe meer een bezoeker op jouw website doet, hoe relevanter de website blijkbaar is. En hoe relevanter een website is, hoe beter deze weer zal scoren in Google.

Het gedrag van de bezoeker heeft dus effect op de ranking van jouw website. Wees er dus van bewust dat er kritisch gekeken wordt naar de content die jij aanbiedt en wat de bezoeker daarmee doet. Zo wordt er gekeken of er wel wordt doorgeklikt vanuit het zoekresultaat en wat de bezoeker daarna doet. Klikt hij verder binnen de website of vertrekt hij gelijk? Onderneemt hij actie op de website, deelt hij jouw content via social media etc.

Wanneer er bijvoorbeeld op een bepaald zoekresultaat weinig doorgeklikt wordt, kan Google hieruit concluderen dat het vertoonde resultaat de vraag van gebruiker onvoldoende beantwoord. Omdat Google ernaar streeft om de gebruiker te voorzien van de meest relevante zoekresultaten, kan een lage CTR er dus voor zorgen dat jouw pagina lager zal gaan scoren in de zoekresultaten.

Wanneer je aan de slag gaat met SEO, zul je dus ook moeten nadenken over hoe je de gebruiker aanspoort om door te klikken. Een handig hulpmiddel om te onderzoeken of en hoe vaak er doorgeklikt wordt vanuit de Google zoekresultaten is de zoekanalyse van Google Search Console. Hiermee krijg je o.a. inzicht in:
  • De gebruikte zoekopdrachten.
  • Het aantal vertoningen.
  • De positie in de zoekresultaten.
  • Het aantal klikken.

afbeelding ter illustratie van CTR
Met deze informatie kun je o.a. analyseren welke zoekopdrachten er veel gebruikt worden en op welke positie in de resultaten van Google je dan vertoond wordt. Door te filteren op pagina‘s kun je zien welke pagina‘s van jouw website in de zoekresultaten vertoond worden en hoe vaak er doorgeklikt wordt. Hiermee kun je dus beoordelen of de pagina‘s die jij belangrijk vindt ook daadwerkelijke vertoond worden in de zoekresultaten en of deze ook aansporen om door te klikken.

Wanneer je constateert dat de CTR onvoldoende is, is er dus werk aan de winkel.

Bron: i-Minded

Geplaatst op: 05-05-2017

« Vorige pagina


Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Meer informatie over wat cookies zijn, welke cookies op onze website worden gebruikt en wat ze bijhouden is beschikbaar in het onderdeel cookies van ons privacy statement
Akkoord Niet akkoord