Actueel

‘Iedere dag wil ik een paar uur programmeren‘

Op tienjarige leeftijd ging hij voor het eerst met zijn vader naar een voetbalwedstrijd: Roda tegen Fortuna op Kaalheide. Het werd 0-2 maar ondanks dat verlies werd hij Rodafan voor het leven. Als negentienjarige student besloot Roger Koll om vrijwillig de website van Roda JC up to date te houden. Anno 2017 ontwikkelt hij als veertigjarige eigenaar van i-Minded voor Stienstra, Flexpoint Taxi van Meurs én verzorgt hij als professional nog steeds online oplossingen voor Roda JC.


Artikel i-Minded in de WijLimburg ICT Special van Dagblad De Limburger

Het bedrijfspand van i-Minded lag eerst aan de Willemstraat in Heerlen in een wat donker pand. Sinds een jaar heeft het bedrijf echter een fraaie zichtlocatie op de Heerlerbaan. In het ruime zeventiger jaren pand waren voorheen de reclamemakers van Caris & Sak gevestigd. De wat gedateerde kleurtjes - blauw en groen - die overal in het pand waren te vinden zijn inmiddels in strak wit overgespoten. Hierdoor wordt goed zichtbaar hoe royaal dit pand aan de Heerlerbaan feitelijk is. En dat moet natuurlijk ook, want deze ICT-dienstverlener is met klanten als Roda JC, Flexpoint, Stienstra, Taxi van Meurs en de Provincie Limburg uitgegroeid tot een serieuze speler in het ICT-landschap. Het zijn stuk voor stuk klanten waarvoor i-Minded vrijwel alle online activiteiten ontplooit én die het bedrijf helpt met verdergaande automatisering.

Roda JC loopt als een rode draad door de geschiedenis van i-Minded. “Ik ben fan, sinds mijn vader me op tienjarige leeftijd mee nam naar een wedstrijd op Kaalheide", vertelt Koll met smaak. “Roda verloor met 0-2 van Fortuna Sittard, maar ik vond het een geweldige dag." In 1995 merkte deze fan van het eerste uur tot zijn spijt op dat de website van Roda niet altijd actueel was. “Ik was negentien en miste regelmatig meest recente uitslagen en nieuwtjes." Hij schreef met de hand een brief die per post zijn weg vond naar de websitebouwer van Roda JC. Koll werd uitgenodigd voor een gesprek en vervolgens ging de toenmalige HEAO-student de website op vrijwillige basis up to date houden. Van het één kwam het ander en jaren later kreeg hij als werknemer van WEB3 het complete onderhoud van de website op zijn bordje. Toen hij i-Minded oprichtte ging Roda JC vanzelfsprekend mee.

Online oplossingen
Het bedenken van online oplossingen voor hun klanten. Dat is waar de mensen van i-Minded warm voor lopen. “De ambitie is niet per se om door te groeien naar twintig of dertig medewerkers, maar om iedere dag van waarde te zijn op online automatiseringsgebied. Door onze relatief geringe schaalgrootte (het team bestaat momenteel uit negen mensen) is de afstand tussen opdrachtgever en uitvoerend programmeur of designer klein. De uitvoerende mensen gaan vaak zelf het gesprek aan met de klanten en we merken dat ze dat waarderen. Dat komt omdat we binnen ons team niet alleen verstand hebben van zaken doen, maar door de juiste studie en praktijkervaring direct in technische oplossingen kunnen denken. Koll geniet van die klantgesprekken maar doet er liever niet meer dan drie op een dag. Ik wil namelijk altijd heel graag nog een paar uurtjes programmeren en ontwikkelen want dat blijft mijn grote passie!"

Koll geniet zichtbaar als hij vertelt over de oplossingen die i-Minded voor klanten als Starmans Transporten en Taxi van Meurs bedacht. “Vijftien jaar geleden hadden ze bij Starmans Transporten alleen nog Excel-sheets. Als Piet op het systeem zat, kon Jan er niet meer op. In de periode van 2003 tot 2017 hebben ze samen met ons vrijwel elk proces weten te automatiseren. Ook bij Taxi van Meurs zijn grote stappen gezet. Ze hadden daar vroeger voor de planning Access, een database die net alweer een stapje verder gaat dan Excel maar wel ook verouderd was. Een paar jaar geleden hebben we voor ze een innovatief planningssysteem ontwikkeld dat tijd spaart. Het resultaat is minder fouten, minder brandstofkosten en meer efficiency. Toen we het systeem voor de eerste keer opstartten, stonden tot grote verbazing van de broers Van Meurs tien taxibusjes op het terrein niks te doen. “Wat is dit?", riepen ze verbaasd. Ze dachten aan een fout in het programma, maar analyse wees uit dat het systeem juist zó goed plant dat hetzelfde werk met een kleinere vloot kan worden gedaan. Op dat soort momenten geniet ik het meest, omdat ik dan met eigen ogen zie dat de oplossing die we bedacht hebben werkt!"

(Deeplink De Limburger)

Bron: De Limburger - WijLimburg ICT Special - 31 januari 2017

Geplaatst op: 01-02-2017

« Vorige pagina


Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Meer informatie over wat cookies zijn, welke cookies op onze website worden gebruikt en wat ze bijhouden is beschikbaar in het onderdeel cookies van ons privacy statement
Akkoord Niet akkoord